Realizacja ogrodu o powierzchni 800 m2 w Józefowie według przedstawionego przez Klienta projektu

Realizacja ogrodu o powierzchni 800 m2 w Józefowie według przedstawionego przez Klienta projektuNa prośbę naszego Klienta udaliśmy się do Józefowa, leżącego nieopodal Otwocka. Zadaniem okazało się stworzenie ogrodu na działce Klienta z gotowego już projektu. Zadanie było o tyle trudne, że sam projekt nie spełniał oczekiwań zamawiających, wizja projektanta i życzenia Klienta ostatecznie nie znalazły wspólnego mianownika. Jak wybrnęliśmy z tej sytuacji?

Zaczęliśmy od wysłuchania właściciela ogrodu i szczegółowego uzgodnienia z nim zmian, które możliwie najpełniej przystawały do jego pojęcia o własnym ogrodzie. Jak ważny jest dobór dobrego architekta krajobrazu lub profesjonalisty znającego temat od strony praktycznej okazało się po raz kolejny po bliższym zapoznaniu z projektem – problemem była nawet jego nieadekwatna skala. Jednak dość szybko udało nam się poprawić te rażące błędy i dojść do porozumienia w sprawie ostatecznej wersji projektu. Od tego momentu zaczęła się część praktyczna.

Przygotowania

Po ustaleniu z Klientem konkretnych terminów rozpoczęcia i zakończenia wszelkich robót (z kilkudniowym marginesem na wypadek złych warunków pogodowych), prace rozpoczęliśmy 19 lipca od oprysku chwastów herbicydem totalnym. Od tego czasu musieliśmy odczekać stosowny czas na zadziałanie preparatu(w międzyczasie powtórzyliśmy oprysk) i wróciliśmy do ogrodu 6 sierpnia. Oczyściliśmy działkę, wykorzystaliśmy glebogryzarkę, przycięliśmy obecne już w ogrodzie rośliny i rozpoczęliśmy wszelkie inne działania przygotowawcze do założenia ogrodu.

Realizacja

Zlecenie obejmowało kompleksowe wykonanie ogrodu na miejscu już istniejącego. Prace, które wykonaliśmy objęły m.in.

  • odpowiednie przycięcie rosnących na działce drzew,
  • zakopanie istniejących wykopów i wyrównanie terenu,
  • zmiana formy dwóch wzniesień – zgodnie z oczekiwaniami Klienta
  • wykonanie trawnika (około 400m2),
  • założenie obrzeży typu ekobord – 130 m.b,
  • stworzenie w pełni omatowanych agrotkaniną rabat roślinnych (około 400m2),
  • wykonanie nasadzeń 330 roślin na powyżej wymienionych rabatach
  • przeniesienie około 40 roślin z obecnych nasadzeń,
  • założenie systemu nawodnieniowego (800m2),
  • realizacja przestrzennej aranżacji pagórka z opadającym z kamienia strumieniem wody.

Ponadto, na życzenie Klienta dokonaliśmy kilku modyfikacji, wiążących się m.in. z:

  • dosadzeniem 70 sztuk roślin
  • wykonaniem dwóch dodatkowych, omatowanych agrotkaniną, rabat wraz z obrzeżami
  • uatrakcyjnienie skalnika poprzez wprowadzenie kolejnych elementów
  • założenie systemu drenującego rynny
  • zasypanie wykopów pozostałych po pracach koparką.

Po konsultacji ze Zleceniodawcą wprowadziliśmy dodatkowe, nieliczne zmiany, które miały na celu poprawić funkcjonalność ogrodu oraz wpłynąć pozytywnie na ostateczny – estetyczny efekt. Niemalże wszystkie rośliny zamówiliśmy od współpracujących z nami szkółek roślin w Żabieńcu i Wodzicznej–Dwór, kilka zaś nabył sam Klient. Materiały potrzebne do prac przygotowawczych i technicznych zakupiliśmy w zaufanych hurtowniach takich jak GardenFlora czy Zielony Krajobraz, oraz sklepach ogrodniczych. Dzięki temu byliśmy pewni, że nie przydarzą nam się wpadki związane z zakupem złej jakości bądź roślin sprowadzanych z krajów o łaskawszych zimach czy też niewiadomego pochodzenia materiałów.

Podczas zakładania ogrodu, aby przyspieszyć termin oddania, pomogła nam zaprzyjaźniona firma GardenParty, kierowana przez Katarzynę i Michała Skalskich. Ponieważ specjalizują się oni m.in. w systemach automatycznego nawadniania, oczkach wodnych i wszelakich pracach z kamieniem naturalnym, oczywistym był podział prac. Ekipa GardenParty wykonała kompleksowo system nawadniania, oraz pomogła nam w wykonaniu skalnika, poprzez budowę murku oporowego z kamienia naturalnego, oraz potoku płynącej wody.

Nad całym procesem zakładania ogrodu w szczytowym momencie pracowało w sumie 9 osób, ale gros prac, które nie wymagały większego potencjału ludzkiego wykonywały 3 osoby. Zakładany termin oddania (1.09.2018) przesunął się o kilkanaście dni. Powodem był dziesięciodniowy wyjazd Klienta i prośba, aby wstrzymać się z niektórymi pracami(m.in. z nasadzeniami roślin, których rozstawienie uległo zmianie na skutek wniesienia poprawek w projekcie) do jego powrotu. Ponadto kilka dni umknęło przez różne zdarzenia losowe, jak na przykład nieoczekiwane prace hydrauliczne na podwórku Inwestora, przez które musieliśmy przerwać wykonywane przez nas czynności. Całe szczęście pogoda dopisywała i mogliśmy pozostawić podwórze właściciela do użytkowania już 13 września. Wyjątkiem, wyłączonym z użytkowania jest tylko obszar, który zajmuje trawnik wykonany z siewu, gdyż potrzebuje teraz spokoju i wilgoci zapewnianej przez system nawadniania. Dzięki zaufaniu Klienta i pozostawieniu nam kluczy do furtki wejściowej, możemy systematycznie doglądać rozwój przyszłej murawy.

Całość prac przebiegła bez większych utrudnień. Rośliny (które w rewelacyjnym stanie przetrzymały czas do momentu zasadzenia dzięki szczególnej, dodatkowej dbałości Klienta) przyjęły się świetnie. Łącznie z sześcioma ponad trzymetrowymi tujami, które przesadziliśmy mimo niezbyt bezpiecznego dla nich terminu. Podobnie pozostałe krzewy i kwiaty, które zasadzone w pierwotnej wersji ogrodu można było przenieść i wkomponować w nowe miejsca.

Podsumowanie

Zlecenie to przyniosło nam dużo satysfakcji. Zwykle Klienci zrażeni pierwszym niepowodzeniem, tak jak w przypadku nietrafionego projektu właściciela ogrodu w Józefowie, są bardzo ostrożni w powierzaniu fachowcom dalszej części zlecenia. Mamy jednak wrażenie, że swoim profesjonalizmem, umiejętnością doskonałego wyczucia Klienta jak również cierpliwością, przywróciliśmy im wiarę dobre imię wykonawców tej branży i zachwyciliśmy ostatecznym wyglądem powierzonego nam miejsca. Wielkie dzięki za zaproszenie na grilla!



   
   


Zapraszamy do śledzenia naszych kolejnych relacji z realizacji.

UMÓW SIĘ NA BEZPŁATNĄ WYCENĘ

Kontakt do Michała Dudzickiego z Firmy Slavatrav

Michał Dudzicki

‭+48 505 949 510‬

mdudzicki@ogrodyslavatrav.pl

   
Kontakt do Bartka Sokołowicza z Firmy Slavatrav

Bartek Sokołowicz

+48 722 275 991

bsokolowicz@ogrodyslavatrav.pl